Konsultacje
Potrzebne są 2-3 spotkania, podczas których terapeuta poznaje bliżej pacjenta, jego oczekiwania i próbuje rozpoznać problem. Po tym czasie proponuje odpowiednią formę pomocy. Może zaproponować terapię krótkoterminową, długoterminową lub też w razie konieczności terapię w innym miejscu np. w wyspecjalizowanym ośrodku. Ale konsultacje służą też temu, aby pacjent mógł się przyjrzeć jak pracuje terapeuta i żeby mógł sprawdzić, czy takiej formy pomocy właśnie oczekuje. Jest to więc czas, kiedy dwie osoby poznają się, po czym podejmują wspólnie decyzję o ewentualnej współpracy.
Terapia krótkoterminowa
Terapia krótkoterminowa kierowana jest do osób, które w danym momencie przeżywają kryzys. Trwa ona kilkanaście spotkań. Terapeuta z pacjentem skupiają się jedynie na danym problemie i zastanawiają się nad uczuciami wokół danej sprawy. Po tym czasie może okazać się, że terapia długoterminowa jest także wskazana.
Terapia długoterminowa
Terapia długoterminowa kierowana jest do osób, które od dłuższego czasu borykają się ze swoimi problemami i chcą krok po kroku zastanowić się nad ich źródłem. Może się okazać, że problem, który pojawia się nagle, ma głębsze podłoże i wymaga dłuższej pracy. Na początku nie da się określić czasu trwania takiej terapii.
Konsultacje wychowawcze
Konsultacje wychowawcze są to spotkania z rodzicem, lub rodzicami, którzy borykają się z problemami w relacji z dziećmi. Czują, że dzieje się coś niepokojącego z ich pociechami, zastanawiają się, jak mogliby do nich sami dotrzeć, myślą aby coś zmienić w relacji z nimi i nie wiedzą jak to zrobić. Terapeuta bez widzenia się z dzieckiem zastanawia się nad problemami dziecka, problemami systemu rodzinnego i podpowiada co dany rodzic mógłby zrobić, czy powiedzieć. Może się okazać, że dziecko będzie potrzebować psychoterapii. Wtedy terapeuta zaprasza dziecko na konsultację, albo pomaga znaleźć terapeutę dla dziecka, pozostając w kontakcie z rodzicami.
Warsztaty dla rodziców
Warsztaty dla rodziców to spotkania grupy rodziców (do 10 osób), na których omawiane są problemy wychowawcze z dziećmi. Zajęcia są tematyczne i obejmują takie zagadnienia jak: stawianie granic, udzielanie informacji zwrotnych, skuteczność kar i nagród, proces dojrzewania, kary cielesne, kiedy dzieci i młodzież sięgają po używki i jak ich przed tym chronić itp. Zajęcia trwają 3-4 godziny i odbywają się w godzinach popołudniowych.